
Klachtomschrijving eigenaar
De Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 trilt in stuur en stoel, dit is de klacht waarmee de eigenaar contact zocht met Autodiagnose Twente. Dit probleem deed zich voornamelijk voor op constante snelheid tussen de 120 km/uur en 140 km/uur. De stoel, het middenconsole als deurpaneel trillen vrijwel continu, maar de voornaamste ergernis is het sporadisch schudden of trillen van het stuurwiel, vanuit het niets doet het zich voor en is plots ook weer verdwenen. Na een wat langere rit klaagt de eigenaar over een vermoeid tintelend gevoel in handen en armen.
Achtergrond
Dit probleem deed zich voor nadat er met de auto op lage snelheid door een gat in de weg is gereden. Aangezien twee velgen lichte schade hadden zijn deze vervangen door twee nieuwe exemplaren. Tevens zijn alle vier banden, wielen gebalanceerd en auto uitgelijnd maar de auto reed nooit meer zoals dit voorheen het geval was. Uiteindelijk kon de betreffende dealer en diverse andere garages en bandenfirma’s niet meer voor hem betekenen, aangezien zij geen verdere gebreken konden constateren.
Intake Autodiagnose Twente
Het erkennen van het technische mankement aan deze auto was de eerste doelstelling van deze trillingsanalyse, aangezien het aldus de betrokken partijen bij de reparatie een acceptabele, vrijwel te verwaarlozen trilling was (waarin de eigenaar zich niet in kon vinden). Hiermee was het niet mogelijk verdere reparaties te claimen bij betreffende verzekeringsmaatschappij. Anderzijds is het bij het lukraak vervangen van de meest voor de hand liggende componenten van beide geavanceerde wielophangingen maar de vraag of het defecte component geconstateerd wordt en een tamelijk dure aangelegenheid.
Conclusie vanuit trillingsanalyse
Na het uitvoeren van een basismeting is er een rapport opgesteld waarmee werd aangetoond dat de trillingsintensiteit zich daadwerkelijk op een onacceptabel niveau begeeft en daarmee de aanwezigheid van een reeds aanwezig technisch mankement valide is gebleken. In het vervolgstadium is een uitgebreide trillingsanalyse uitgevoerd, waarbij het gehele trillingsgedrag van de auto in kaart is gebracht, met het doel om de bron van de trillingen te bepalen.
In een adviesrapport is opgenomen welke onderdelen het betrof en wat er vervangen diende te worden. In dit geval ging het om vier defecte componenten (zonder visueel waarneembare impactschade), waarna de auto weer reed zoals Alfa Romeo dit voor ogen had voor deze Giulia Veloce Q4.
Herkent u een gelijkwaardige ervaring, schroom dan niet om uw situatie voor te leggen aan Autodiagnose Twente.