
Klachtomschrijving eigenaar
De Mini Cooper S F55 trilt bij gas geven rond 80 km, dit was de omschreven klacht van de eigenaar. De betreffende garage waar de auto in onderhoud was benaderde ons, aangezien zij er niet van overtuigd waren wat de oorzaak was van dit trillen tijdens accelereren. Het lukraak vervangen van de meest voor de hand liggende onderdelen is in veel gevallen niet wenselijk, aangezien de kosten al gauw oplopen. Daarmee is het in veel gevallen interessant om een trillingsanalyse uit te laten voeren waarmee het betreffende defecte onderdeel ik kaart kan worden gebracht.
Achtergrond
Deze auto begaf zich op dit moment nog in de garantieperiode, waar de eigenaar niet tevreden was met het rijgedrag tijdens accelereren en de verkopende partij dit uiteraard graag wil verhelpen, maar graag gericht, zonder onnodige kosten te maken. Het vermoeden was dat dit in de eindaandrijving zat, maar of het nu de versnellingsbak, koppeling/drukgroep of een van de aandrijfassen in eventuele combinatie met motorsteunen was, kon niet door hen worden achterhaald.
Conclusie vanuit trillingsanalyse
Om de oorzaak in kaart te brengen is de auto uitgerust met trillingsopnemers en door middel van trillingsanalyse is aangetoond welk onderdeel verantwoordelijk is voor de waarneembare trillingen in het interieur. De binnenste homokineet bleek hierin de bron te zijn, waardoor het advies is uitgebracht deze te vervangen.
Na het vervangen van dit onderdeel waren er geen storende trillingen meer waarneembaar tijdens accelereren, de Mini Cooper S F55 reed weer volledig naar verwachting.